Apua lähisuhdeväkivaltaan

Älä jää yksin – autamme selviytymään

Äiti ja vauva sylissä

Pyydä rohkeasti apua

Oletko parisuhteessa henkilön kanssa, joka käyttää sinua kohtaan väkivaltaa? Vallitseeko perheessäsi tai kotonasi pelon ilmapiiri? Loukkaako joku rajojasi ja itsemääräämisoikeuttasi? Pelkäätkö jättää lapsesi toisen vanhemman hoivaan?

Lähisuhdeväkivalta alkaa usein kuin varkain: väheksyntänä, mitätöimisenä tai halveksuntana. Se voi myös ilmetä hyvin monin ja vaikeasti tunnistettavin tavoin. Väkivallan dynamiikalle on ominaista, että parisuhteessa lämpö ja kylmyys vaihtelevat, jolloin väkivallan lisäksi suhteessa on aina myös hyviä asioita ja hetkiä. Erilaiset asiat, tunteet ja lupaukset paremmasta voivat vaikeuttaa lähtemistä väkivaltaisesta suhteesta. Jatkuessaan väkivalta usein kuitenkin pahenee ja se vahingoittaa osallisiaan monin tavoin. Myös lapset näkevät, kuulevat ja aistivat paljon enemmän kuin vanhemmat usein tietävätkään.

Kertomalla väkivallasta on mahdollista saada apua ja väkivalta loppumaan.

Väkivaltatyön arvomme

1. Lapsen ja lapsuuden arvostus: Teemme lasten kanssa yksilöllistä, ikätasoista väkivallan auttamistyötä ja nimeämme lapselle oman lapsityöntekijän. Tuomme vanhemmille esille sen, että väkivallalle altistuminen on aina lapselle haitallista sekä kerromme lapsen oikeuksista.
  2. Yhteisvastuu: Toteutamme naisiin kohdistuvan väkivallan sekä perheväkivallan ehkäisemisen ja torjumisen vastaista työtä. Lisäämme tietoa lähisuhdeväkivallasta, ihmisoikeuksista ja turvallisuudesta.
  3. Inhimillisyys: Kohtaamme avuntarvitsijan häntä ja hänen yksilöllistä tilannettaan kunnioittaen, omana itsenään, emme arvostele. Työskentelemme poistaaksemme syyllisyyden ja häpeän tunteita, ja ymmärrämme, että on inhimillistä rakastaa kaikesta huolimatta.
  4. Yhdenvertaisuus: Jokainen apua tarvitseva saa apua. Emme rajaa avunsaajia iän, kulttuurin, sukupuolen tai muun seikan perusteella, vaan autamme kaikkia lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneita. Autamme myös väkivaltaa käyttäneitä saamaan apua.
Perhe syö turvakodilla

Turvakotiasiakkaat kertovat

Turvakoti on hyvin kodinomainen. Työntekijät todella kuuntelevat ja tukevat. Sain hyvin opastusta ja neuvoa jatkoon, tuli todella sellainen olo, ettei ole yksin asioiden kanssa. Tämä oli ensimmäinen kertani turvakodissa ja voin suositella tätä lämminhenkistä paikkaa kaikille, jotka sitä tarvitsevat! 🙂

Ihanaa, että on paikka, johon voi hakeutua selvittämään tilannetta. Arvostan myös kovasti sitä, että omaa tilaa ja aikaa sai niin paljon kuin tarvitsi. Lapsillekin löytyy hyvin apua ja aktiviteetteja.

Turvakodissa oli kivaa, koska tänne saa tulla eri ihmisiä ja saa kavereita. Parasta oli leikkiminen pikkuveljen kanssa. Pomppiminen trampoliinilla oli myös kivaa. Puhuminen oli helppoa, osaan puhua hyvin!
Äiti ja lapsi sylikkäin

Turvaverkko Helsinki auttoi

Erosta huolimatta ex-mieheni kontrolloi elämääni, seurasi liikkeitäni ja tunkeutui asuntooni. Jouduin soittamaan välillä poliisit paikalle. Lapset pelkäsivät isän äkkipikaisuutta, riitoja ja väkivaltatilanteita kotona. Löysin Turvaverkko Helsinki – palvelun netistä ja lähetin yhteydenottolomakkeen.

Minulle soitettiin heti seuraavana päivänä ja se tuntui hyvältä. Työntekijä lähti kanssani poliisiasemalle tekemään rikosilmoituksen ja ohjasi meidät turvakotiin, minkä kautta järjestyi uusi asunto. Turvaverkko Helsingin työntekijä on tavannut molempia lapsiani nyt meillä kotona. Tämä oli helpottavaa, sillä meillä ei ole autoa ja kuljettamiset olisivat olleet haastavia. Koti tapaamispaikkana on ollut lapsille mieluisa. Tunnen että voin aina soittaa tai laittaa viestiä, jos joku asia mietityttää. En usko, että perheemme tilanne olisi loppunut ilman Turvaverkko Helsingin apua.